Όμιλος Αντισφαίρισης Πτολεμαϊδας www.ptolemaidatennis.gr Εγκαταστάσεις Συλλόγου Παιδικά Τμήματα

Mental-game1

Προσδοκίες, αυτοπεποίθηση και η προσέγγιση του να μη σκέφτεσαι


Αθλητική Ψυχολογία
Συντάχθηκε απο τον/την Βασίλης Καραδημητρόπουλος
Τρίτη, 08 Δεκέμβριος 2009 14:12
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κάποιες φορές όταν περιμένεις να είσαι πολύ καλός και έχεις πολύ αυτοπεποίθηση, συνήθως αυτό γίνεται μειονέκτημα και η συνταγή είναι η μετριοφροσύνη.
Συμφωνείτε με αυτό το σκεπτικό;

Εδώ υπάρχουν δύο προσεγγίσεις που μπορεί να συναντήσει κάποιος. Η πρώτη είναι γνωστή σαν «θετική σκέψη», που απλά σημαίνει να έχεις αυτοπεποίθηση. Η ιδέα είναι ότι αν πηγαίνεις για πολλά, θα πετύχεις πολλά.

 

Αυτή η προσέγγιση είναι καλή πριν τον αγώνα, γιατί σου δίνει ενέργεια για να ξεκινήσεις. Κατά τη διάρκεια του αγώνα όμως συμβαίνουν δεκάδες πράγματα που σου δείχνουν ότι αυτό το σκεπτικό δεν είναι εφικτό. Για παράδειγμα μπορεί να κάνεις double fault σε ένα break/set point και να χάσεις το σετ.

Αυτό αμφισβητεί τις θετικές σκέψεις που έκανες πριν τον αγώνα:
- Έχω καλό δεύτερο σερβίς
- Σερβίρω καλά υπό πίεση
- Είμαι δυνατός πνευματικά
- Μπορώ να τα καταφέρω ακόμα και σε μεγάλους πόντους
- Πρέπει να νικήσω τον αντίπαλο σε δύο σετ
- ...

Ξαφνικά ότι έχεις χτίσει μ' αυτόν τον τρόπο, κλονίζεται εξαιτίας ενός πόντου!
Αν παίξεις έναν αγώνα τριών σετ, μετά από πολλούς αγώνες δε θα πιστεύεις πολύ στον εαυτό σου. Γι' αυτό οι περισσότεροι ψυχολόγοι μιλούν για «πνευματική δύναμη». Με αυτόν τον όρο εννοούν να αντιστέκεσαι και να πολεμάς αυτές τις σκέψεις που προσπαθούν να νικήσουν τη θετική σκέψη.
Πρέπει να πείσεις τον εαυτό σου, να τον ενθαρρύνεις να συνεχίσει, να συνεχίσεις να προσπαθείς ακόμα κι όταν χάνεις κι ένα μέρος σου πιστεύει ότι ίσως δε χρειάζεται να σπαταλήσεις τόση ενέργεια αφού θα χάσεις έτσι κι αλλιώς.

Η δεύτερη προσέγγιση είναι γνωστή ως «χωρίς να σκέφτεσαι». Σε αυτή την προσέγγιση μαθαίνεις να μη σκέφτεσαι ή πιο πρακτικά να διώχνεις τις σκέψεις μόλις εμφανιστούν.
Διότι οτιδήποτε σκεφτείς για τον εαυτό σου, το παιχνίδι κ.α. μπορεί να αποδειχθεί λάθος.
Σύμφωνα με το παραπάνω παράδειγμα:

Σερβίρω καλά υπό πίεση.
Αλλά έκανες double fault σε set point.

Το μυαλό σου αυτό θα σου πει, ακόμα κι αν στα τελευταία 6 παιχνίδια δεν έκανες ξανά double fault σε set point.

Είμαι πνευματικά δυνατός.
Αλλά έκανες double fault επειδή ήσουν αγχωμένος!

Το μυαλό σου αυτό θα σου πει και θα συνεχίσει να στο λέει, ακόμα κι αν 8 λεπτά αργότερα δεν έχασες δεύτερο σερβίς και δεν ήσουν αγχωμένος.

Λοιπόν; Είσαι πνευματικά δυνατός ή όχι; Ποια θεωρία που σε αφορά είναι η σωστή; Όπως μπορείς να δεις μπορούμε να παίξουμε αυτό το παιχνίδι με ΚΑΘΕ σκέψη / συμπέρασμα στο μυαλό. Κανένα δεν είναι 100% αλήθεια.

Το οποίο σημαίνει ότι δε μπορείς να ΒΑΣΙΖΕΣΑΙ σε αυτές τις σκέψεις και τα συμπεράσματα τους.

Έτσι έρχεσαι σε ένα λογικό συμπέρασμα πως οτιδήποτε σκέφτεσαι κατά τη διάρκεια ενός αγώνα δε θα σε βοηθήσει. Αντίθετα, μπορεί να σε πληγώσει.
Αν θες να εξουδετερώσεις οτιδήποτε δε σε βοηθάει, απλά μην το σκέφτεσαι.

Με αυτόν τον τρόπο παίζεις το καλύτερο που μπορείς. Κι όταν τελειώσει ο πόντος, απλά παίξε τον επόμενο όσο καλύτερα μπορείς.

Ξανά και ξανά... μέχρι να τελειώσει ο αγώνας.

Αυτή η δεύτερη προσέγγιση σε βοηθά να παίζεις χωρίς κάτι να σε αποσπά, συναισθηματικές μεταπτώσεις, σωματική πίεση κ.ά.
Αυτή είναι η θεωρία.
Για να το κάνεις πράξη πρέπει να ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ τη σκέψη σου, να γνωρίζεις καλύτερα τι σκέφτεσαι και να ελέγχεις αν είναι αλήθεια.
Θα αντιληφθείς ότι δεν είναι αλήθεια και αυτή η διαπίστωση θα σε βοηθήσει να διώξεις αυτές τις σκέψεις.

Αρχικά, μπορείς να το κάνεις μόνο ΜΕΤΑ τον αγώνα. Αργότερα, θα μπορείς να το κάνεις όταν αλλάζεις γήπεδο. Έπειτα θα μπορείς να κάνεις αυτόν τον γρήγορο έλεγχο και να διώχνεις τις σκέψεις ανάμεσα στους πόντους.
Τελικά αφού συνεχίσεις να διώχνεις τις σκέψεις για κάποιο διάστημα (ίσως καναδυό χρόνια), ΣΤΑΜΑΤΟΥΝ να εμφανίζονται. Έχεις εκπαιδεύσει το μυαλό σου να είναι πιο ήσυχο.

Αυτός είναι ο τρόπος να κάνεις το μυαλό σου τον καλύτερο σύμμαχο σου, κι όχι εχθρό σου.
Αυτή η διαδικασία είναι ένα ταξίδι και μάλιστα πολύ ενδιαφέρον.
Τελικά αρχίζεις να αμφισβητείς όλες τις σκέψεις και τα πιστεύω για τον εαυτό σου και τη ζωή, και κοιτάς αν βγάζουν νόημα κι αν είναι αληθινά.

http://www.tennismindgame.com/expectations.html

FaceBook  Twitter
Sunday the 20th. Όμιλος Αντισφαίρισης Πτολεμαϊδας 2013.